Social
Strategy

Een ijzersterk merk op de markt brengen, ook online, vraagt een concrete aanpak. Wij bepalen mee jouw social strategy.

beeld van een laptop met het icoon van social strategy op de achtergrond

Services

Strategy

Om een sterke product- en -merkvoorkeur te creëren en top of mind te worden bij jouw doelgroep, is het langetermijnplan, namelijk de merkstrategie, uiterst belangrijk. Online zijn de mogelijkheden quasi onbegrensd. Er moeten dus gerichte keuzes gemaakt worden.

Wanneer je sociale media gaat inzetten, moet je sociale strategie deel uitmaken van een overkoepelend geheel. Dat is het ijkpunt voor toekomstige beslissingen. Want mensen zoeken niet alleen naar relevante producten en diensten, maar ook naar de juiste persoonlijkheid, happy employees én het meest ethische businessverhaal online.

Hyggle helpt je om jouw online-imago optimaal te managen.

  • Wij bouwen een socialmedia-kader uit waarmee je bedrijf aan de slag kan.
  • Wij definiëren mee de doelgroep en de doelstellingen, doen aan social research, bepalen de online tools, en evalueren.
  • Wij stellen een stappenplan op en helpen de juiste content en communicatie te bepalen.
  • Wij werken timings uit en beslissen samen met jou over de look & feel van de campagnes.
  • Wij sturen interne processen aan en werken naar een ‘online en social mindset’ binnen het bedrijf.

OBJECTIVES

Wat willen we net bereiken met een sterk merk?  We onderscheiden volgende doelstellingen.

Employer branding

Onder employer branding vallen alle initiatieven om huidige werknemers meer te verbinden met je onderneming. Het zal ook potentiële werknemers overtuigen bij jou te komen werken.

Ideaal als je graag wil opvallen in de arbeidsmarkt en op die manier specifieke kandidaten wil aantrekken!  Uiteraard start alles met een geloofwaardige communicatie naar de eigen werknemers. Heb jij een sterke ‘employer brand’ die een verbonden cultuur etaleert en die talenten aantrekt? Schakel ons in en we zetten je sociale media in om deze targets te bewerken.

Cruciaal voor het succes van sociale media is het interne beleid en het draagvlak in het bedrijf zelf. Hebben je medewerkers al een ‘social mindset’? Dat vraagt soms om een attitudeswitch en een structureel kader waarin de medewerkers echt kunnen groeien. Door de veranderende arbeidsmarkt is employer branding bovendien van groter belang geworden. Kandidaten willen zich vaak vinden in de missie, visie en waarden van een bedrijf.

Hyggle helpt je om sociale media op tijd in te schakelen als ondersteuning en als uitbreiding van dit verhaal samen met je medewekers. Dat zal op termijn ook leiden tot een constante instroom van kwalitatieve sollicitaties en een happy company!

Lead Generation

Lead generation is de online marketing techniek waarbij je een potentiële klant of lead naar je website trekt waar hij/zij vervolgens zijn/haar gegevens achterlaat. Leads verzamelen is een must.

In ruil voor deze gegevens ontvangt de lead een beloning, bv. een brochure of e-book. Via bijvoorbeeld downloadbare publicaties triggeren we mensen om hun e-mailadres achter te laten. Die waardevolle informatie móet mee in de advertisingflow. De uiteindelijke lijst met adressen kan én mag (GDPR-proof!) ingezet worden voor e-mailmarketing en marketing automation.

Via zoekmachines, sociale media kanalen, blogs en andere online kanalen kunnen potentiële klanten diepgaande informatie opzoeken over producten, diensten en merken. Mensen staan dan ook minder open voor verkoopgesprekken die niet aansluiten bij hun specifieke noden. Ze willen relevante content. Goede lead generation stelt je in staat de booschap aan te passen aan de verschillende fasen in de customer journey, namelijk: awareness, consideration en decision.

Image building

Dit is de eerste stap die elk bedrijf moet nemen. Waar staan we voor? Hoe willen we gezien worden? Die ‘waarden’ moet je uitstralen.

De impressie van de klant over een merk wekt  associaties en emoties op, die zorgen op hun beurt voor een positieve attitude en beïnvloeden zijn/haar beslissingen.

Hyggle zal je helpen om de look en feel van je socials en website in overeenstemming te brengen met je identiteit en om je te onderscheiden van de  concurrentie. Door een sterk en duidelijke gezicht op je merk/ bedrijf te plakken en hiermee consistent te communiceren, ga je hoog scoren op merkherkenning en merkvoorkeur.  Een start-up of grote organisatie? We begeleidden alvast tientallen bedrijven in België en Nederland met hun branding, voor de ontwikkeling van een nieuwe naam, een nieuw logo…

Conversation management

“To talk or not to talk, it is not a question!” De consument kan op elk moment van de dag commentaar geven op je product, een vraag stellen, je website raadplegen. Denk zoals de klant.

Wie regelmatig van zich laat horen wordt ‘top of mind’ en wie iets interessant te vertellen heeft, zal scoren! Zoek dus  de grootste gemene deler tussen wat je kwijt wil aan de consument, en wat hij/zij graag wil weten.

Hyggle helptje je met het opvolgen van conversaties op de sociale mediakanalen die wel of niet in jouw beheer zitten. Dit kan gaan over zowel openbare conversaties, als over de privé-berichten die je ontvangt op de kanalen die je in gebruik hebt.

Het is van belang dit goed aan te pakken. De manier waarop je in conversatie gaat met klanten straalt af op je imago als organisatie. Sociale media zijn een contactmiddel voor de consument en stellen je als onderneming in staat bij te leren, feedback te verzamelen…  En vergeet niet: negatieve conversaties blijven voor altijd staan op het internet. Anderzijds zullen goed geholpen klanten positief naar je refereren bij vrienden en familie.

Community building

Image building en conversation management zorgen, samen met relevante inhoud, voor een sterke ‘community’. Goede en relevante inhoud vormt de basis voor meer engagement en meer interactie.

Je creëert zo een community van fans die positief over je bedrijf of merk spreken bij anderen. Zo kun je op een slimme manier een grote exposure genereren vanop het internet naar de offlinewereld.

Digitale community’s hebben het voordeel dat ze een permanente dialoog tot stand brengen. Het is de ideale manier om je doelgroep te bereiken en aan jouw merk te binden.

Social Strategy on smartphone

TARGETS

De vorderingen die je maakt met je social media inspanningen kan je op twee manieren meten. Kwantitatieve targets focussen op cijfers, bij kwalitatieve targets draait het eerder over de beleving van consumenten. Hyggle werkt met beide types van targets en erkent van beide het belang.

Waar ‘identiteit’ is gekoppeld aan de kwaliteiten van het merk zelf, wordt het ‘imago’ bepaald door de beeldvorming  vanuit het algemene publiek. Alle percepties samen vormen uiteindelijk de totaalindruk die mensen hebben. Dit resulteert dan in de merkreputatie.  Aan de hand van verschillende soorten communicatie kunnen bedrijven het gat dichten tussen hun huidige imago en gewenste imago.

Uiteraard is het belangrijk ook te focussen op concrete data, zoals omzetgroei, marktaandeel, groei, bereik… Op basis van de  juiste data kan je als bedrijf  bewuster acties ondernemen en gerichter gaan groeien.  Hyggle zal je helpen om meer verkeer  naar je website(s) te genereren, meer conversies, meer likes, meer volgers,….

Channels

De gekozen strategie voor sociale media bepaalt welke combinatie van kanalen relevant is voor jouw bedrijf. Hyggle is gespecialiseerd in dit vakgebied en neemt dit graag van je over.

Facebook biedt diverse mogelijkheden om jouw bedrijf in de schijnwerpers te zetten. Instagram, dat vooral populair is onder jongeren, wordt tegenwoordig ook veelvuldig gebruikt door bedrijven. Op LinkedIn, het grootste professionele platform ter wereld, mag jouw bedrijf simpelweg niet ontbreken. Pinterest fungeert als een visuele zoekmachine die voornamelijk door consumenten wordt gebruikt om inspiratie op te doen. Hierdoor kun je eenvoudig mensen targeten op basis van hun interesses. Tot slot kan TikTok worden ingezet om een jonger doelpubliek te bereiken. En dan spreken we nog niet van Spotify, Waze, SnapChat, of WhatsApp. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Facebook logo
Instagram logo
Linkedin logo
Pintrest logo
TikTok

Facebook maakt gebruik van algoritmes en jouw definiëring van de doelgroep om de juiste personen te bereiken met je advertenties: het biedt uitgebreide targeting mogelijkheden. Er kan dus heel gericht geadverteerd worden gebaseerd op de door jou gekozen doelstelling. Voor advertenties zijn er ook verschillende plaatsingsmogelijkheden (newsfeed, sidebar, facebook stories, marketplace, tussen resultaten in de zoekfunctie, binnen artikelen, bij de video’s). Ook heb je dan de keuze tussen verschillend advertentiemateriaal (enkel foto’s, een video, een carrousel…). Conclusie: adverteren op Facebook is dus heel flexibel. Facebook biedt bedrijven ook de kans om aan remarketing te doen.

Op Instagram kan je zowel foto’s als video’s plaatsen op je feed of story. Nog niet zo lang geleden lanceerde Instagram ook een nieuwe feature genaamd Reels. Hiermee kunnen gebruikers net zoals op TikTok korte video’s plaatsen. Met deze creatieve tool kunnen bedrijven aan de hand van muziek, stickers en effecten hun merkverhaal op een luchtige en entertainende manier overbrengen.

Werknemers kunnen zich op LinkedIn koppelen aan je bedrijfspagina en je kan hiermee stakeholders op de hoogte houden van al het nieuws binnen/over jouw bedrijf. LinkedIn is geschikt om heel gericht te communiceren, hier bereik je makkelijk andere professionals.

Mensen  kunnen op Pinterest aan de hand van digitale prikborden ideeën van andere gebruikers sorteren en bewaren. Deze pins hebben een lange levensduur aangezien consumenten die hierin geïnteresseerd zijn het bewaren. Het is dus niet zoals een post die ze liken en daarna voorbij scrollen en waarschijnlijk nooit meer zullen terugzien. Zo kan je als bedrijf verschillende pins creëren over bijvoorbeeld je producten, een stappenplan om je product te gebruiken, sfeerbeelden, maar ook korte video’s. Om zichtbaar te blijven op het platform is het wel van belang om regelmatig te posten.

TikTok is een plek waar momenteel de meeste social media trends geboren worden. Bedrijven kunnen hier op inspelen en het kanaal kan ingezet worden om een jonger doelpubliek te bereiken. Aan de hand van originele en luchtige video’s kunnen organisaties dit kanaal vooral gebruiken om hun merk onder de aandacht te brengen en dus meer merkbekendheid te creëren.

Freqency

Algoritmes kunnen ervoor zorgen dat je posts niet bij al je contacten terechtkomen waardoor je frequenter moet posten om een groter deel van je doelgroep te bereiken. Wel is het belangrijk om advertentiemoeheid bij de consument vermijden. De ideale contactfrequentie bepalen is dus van groot belang. Er zit bovendien een verschil in hoe frequent je een foto versus een video moet posten en ook of deze gepost wordt op bijvoorbeeld Instagram versus LinkedIn.

Aan de hand van pre-scheduling/ een contentplan helpt Hyggle je als bedrijf voldoende zichtbaarheid behouden zonder kwaliteitsverlies.

Tone of voice

De tone of voice is de stijl waarin je schrijft – de manier waarop je als bedrijf jouw doelgroep aanspreekt in alle uitingen. Niet alleen formeel tegenover informeel, enthousiast versus zakelijk maar ook smileygebruik/emoticons en de gehanteerde taal/talen bepalen de tone of voice.

Hyggle helpt je om een consistente tone of voice aan te houden zodat je herkenbaar bent en je een imago voor jezelf opbouwt. Dat betekent dat je altijd min of meer dezelfde stem hebt: op social media, in een e-mail…

Inhoudelijke rubrieken

In een socialmedia-advertisingstrategie is een organische contentstrategie absoluut noodzakelijk. Het is een voorbereid inhoudelijk plan met een mix van vaste thema’s, actuele gebeurtenissen en ad-hoc situaties.

Hyggle gaat verder dan enkel een onlinestrategie gestoeld op betalend bereik. Organisch bereik op sociale media draagt evenveel bij tot een hoge vindbaarheid op het net. Precies daarom is er – naast een aangepaste website – ook een stevig onderbouwd contentplan nodig.

In een organisch contentplan worden maand per maand boodschappen gepland in combinatie met de SEO-, SEA- en sociale mediacampagnes.  Per doelgroep leggen we de thema’s vast die de geviseerde profielen mogelijk interesseren. Zo bouwen we gericht aan een herkenbare inhoudsstructuur. Met bijvoorbeeld een klantenreview om de zoveel tijd, terugkerende rubrieken in je sociale media, blogs…

Zo’n organisch contentplan vraagt structuur en overleg. De uitwerking én de implementatie gebeuren volledig in samenspraak.

advies

Kleine of grote vraagstukken? WE GOT YOU! Voor jou bekijken graag alle oplossingen om tot het beste resultaat te komen. Een kleine en budgetvriendelijke aanpassing maakt soms al een wereld van (conversie)verschil.